5. Casos transformadors

5.2. Nombres robados

Josep Antoni Tàssies és l’autor del llibre il·lustrat Nombres robados (2010). Una història potent i directa que parla de com les institucions i l’actitud dels altres poden arribar a esborrar la nostra identitat mitjançant l’assetjament escolar o simplement amb el condicionament. Com diu el narrador en primera persona, «[…] jo no tinc nom. Me’l van robar a l’escola» (Tàssies, 2010, pàg. 8-9). En el pla tècnic el llibre està il·lustrat d’una manera que fa pensar en gravats expressionistes: si bé l’autor utilitza el color, hi ha un predomini del negre en tot el treball (les cares suggereixen esgrafiats, encara que els materials semblen acrílics —no xilografies).

També és rellevant l’ús de les mirades (constitució del receptor) i els diàlegs dirigits al lector: «Víctima, assetjador, testimoni: qui ets tu?» (Tàssies, 2010).

L’obra de Tàssies és una invitació a la reflexió i al canvi que penetra en el nostre cervell de manera delicada i violenta alhora.